Pages

Pelangi Petang

Pelangi Petang

Friday 5 August 2011

Hari Jumaat yang indah...

Assalamualaikum...
Keadaan kesihatan yang masih x baper occay tapi tanggungjawab yang ader haruslah dilakukan dengan sempurna yang mungkin...
Alhamdullilah hanya aku jerk yang kena penyakit (aku anggap ne ujian kecil dari Allah nak tgk kesabaran aku dalam bulan mulia ne ...)
 anak2 and mr sam (Saiful Anuar Mohd) berada dalam condition yang sangat memuaskan cuma bulan puasa xtvt agak perlahan...
Sempena hari jumaat yang penuh berkat dan dibulan yang sangat mulia ini, aku ingin berkongsi dengan semua tentang solat Dhuha ...toi ker aku eja?? kalau x betul harap dimaafkan k...
Dulu maser kecil, selalu tgk mak solat kul 8 pg...dalam hati 'apsal mak solat subuh lewat sangat'..
rupanya mak buat solat Dhuha...
dan biler dah besar sikit, kat sekolah pun belajar..
barulah aku faham..
mak selalu pesan, tak dapat buat selalu..buatlah jarang2 daripada tak buat langsung..
kalau zaman aku jahiliah ari tu mmg aku wat " solat x yah"..
tapi biler dah ader anak ne dan umur yang semakin meningkat..
semua tu akan datang sendiri..
Alhamdulilah...aku ader sumber rujuk yang mudah iaitu mak bondaku..
semalam mase nak g office aku terasa nak beli buku..
dah lamer aku tak tambah koleksi my mini library..
cari..cari...dan lihat ...aku tertarik ngan satu buku ner...
jom kita tengok aper hasilnya...


V
V
V
V
V
V





 
Dari Abu Dzar, dari Nabi Shallallahu ‘Alaihi wa Sallam, beliau bersabda:
“Pada pagi hari setiap tulang (persendian) dari kalian akan dihitung sebagai sedekah. Maka setiap tasbih adalah sedekah, setiap tahmid adalah sedekah, setiap tahlil adalah sedekah, setiap takbir adalah sedekah, memerintahkan kebaikan (amar ma’ruf) dan melarang dari berbuat munkar (nahi munkar) adalah sedekah. Semua itu cukup dengan dua rakaat yang dilaksanakan di waktu Dhuha.” 
[HR. Muslim, Abu Dawud dan riwayat Bukhari dari Abu Hurairah]

Dari Abu Hurairah, ia berkata: “Kekasihku Shallallahu ‘Alaihi wa Sallam telah berwasiat kepadaku tiga perkara: puasa tiga hari setiap bulan, dua rakaat shalat Dhuha dan melaksanakan shalat witir sebelum tidur.”
[HR. Bukhari, Muslim, Turmuzi, Abu Dawud, Nasa’i, Ahmad dan Ad- Darami]

Dari Zaid bin Arqam, bahwa ia melihat orang-orang mengerjakan shalat Dhuha [pada waktu yang belum begitu siang], maka ia berkata: “Ingatlah, sesungguhnya mereka telah mengetahui bahwa shalat Dhuha pada selain saat-saat seperti itu adalah lebih utama, karena sesungguhnya Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda: “Shalatnya orang-orang yang kembali kepada ALLAH adalah pada waktu anak-anak onta sudah bangun dari pembaringannya karena tersengat panasnya matahari”.
[HR. Muslim]

Alangkah ruginya jika orang ramai tidak mengambil serius tentang waktu ini! Sesungguhnya, pada waktu inilah Allah memberikan peluang untuk membuka pintu rezeki kepada hamba-hamba-Nya.
Kalaukan manusia memberikan tawaran wang yang banyak secara percuma kita sangat sukakan,
apatah lagi pemberian daripada Allah, penguasa seluruh alam, yang Maha Kaya dan Maha Pemurah. Tidakkah cukup untuk memberikan kita motivasi untuk mengejar pemberian-Nya?
Sebagai hamba yang khilaf...aku rase terpanggil untuk menambah ilmu ..
tidak penah terniat untuk mengguris hati maner-maner pihak k..
andai ader yang sudi berkongsi...pendapat anda amat dialu-alukan..
sebagai bekalan untuk hari depan ..
kerana kita tidak menjangka usia kita sampai biler???..
terima kasih yang tidak terhingga buat bonda terchenta kerana tidak penah jemu menitipkan kata-kata azimat yang amat berguna..
ader maser kita terleka..maklumlah terasa diri masih muda..
tapi jangan terlalu percaya kepada usia..
tak semestinya yang tua pergi dulu..
yang muda juga ramai dipanggil oleh yang Esa dengan bermacam cara..
semoga kita pergi mengadapnya dalam keadaan yang baik-baik sahaja kan..
amin..
Akhir Kata..penutup bicara..
Jumpa lagiiiiiiiiiiiii..
Luv Uolsssss...


No comments: